Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

Mäntsälä Pride ja Mäntsälän Seta

Minulle tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat erittäin tärkeitä asioita ja niiden puolesta teen työtä monella eri saralla.

Lähdin mukaan tekemään ensimmäistä Mäntsälä Pridea 2021. Mäntsälä  Pride tehtiin pienen vapaaehtoisjoukon voimin. Saimme aikaan upean ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuman, joka keräsi Mäntsälän Kulttuurimeijerille ja sen ympäristöön iltapäivän aikana noin 250 kävijää. Mukana tapahtumaa toteuttamassa oli Meidän Mäntsälä ry, Cine Mäntsälä ja Mäntsälän kunnankirjasto sekä yrityksiä ja muita toimijoita. Ohjelma oli monipuolinen ja kunnanjohtaja Hannu Laurila avasi tilaisuuden.  Myöhemmin Mäntsälä Pride sai vuoden 2021 kulttuuriteko palkinnon, mikä lämmittää mieltäni todella paljon. Oli hienoa saada tunnus myös kunnalta siitä kovasta työstä, minkä me kaikki vapaaehtoiset teimme tapahtuman eteen.

Ensimmäisen Mäntsälä Priden jälkeen perustimme Mäntsälän Setan 27.9.2021. Olin mukana perustamassa yhdistystä ja toimin siinä varapuheenjohtajana 2021-2022. Nyt vuoden tauon jälkeen jatkan 2024 Mäntsälän Setan hallituksessa ja varapuheenjohtajana.

Olen todella ylpeä ja iloinen siitä, että Mäntsälään saatiin Setan paikallisyhdistys, kun Keski-Uudellamaalla isommissakaan kaupungeissa ei ole omaa Setaa, kuten Järvenpäässä, Keravalla tai Tuusulassa. Pienemmillä paikkakunnilla asuu ja elää myös seksuaali - ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä ja koen, että on todella tärkeää pyrkiä muuttamaan ilmapiiriä avarakatseisemmaksi, jotta kaikilla kuntalaisilla olisi oikeus hyvään arkeen kaikkialla, eikä vain pääkaupunkiseudulla.

Olen myös Porvoon Setan jäsen ja Mäntsälän Seta on jonkin verran tehnyt yhteistyötä Porvoon Setan kanssa. Sain kesällä 2023 tilaisuuden olla mukana Porvoo Priden yhteydessä järjestettävässä sateenkaarimessussa esirukoilijana. Porvoon kaksikielinen sateenkaarimessu oli erittäin koskettava, lämminhenkinen ja tunnelmallinen. Iloitsin suuresti myös siitä, että Porvoon piispa Bo-Göran Åstrand oli mukana messussa ja puhui hyvin koskettavasti siitä, miten jokaiselle meistä tulee löytyä oma paikka seurakunnasta.

On hienoa saada olla mukana edistämässä yhdenvertaisuutta edelleen ja toteuttamassa erilaisia tapahtumia  Mäntsälän Seta:ssa. Viime vuonna Mäntsälän Seta aloitti perhekahvilatoiminnan, jossa olen itse mukana yhtenä kolmesta vetäjistä. Paljon erilaisia mielenkiintoisa kulttuuritapahtumia on myös luvassa, kuten Mäntsälä Pride -klubi-iltoja.

Lisätietoa Mäntsälän ja Porvoon Setan toiminnasta löydät: